Monika Necpalova (Słowacja)

Fiesta na ulicach


Teatr uliczny jest fenomenem interesującym wielu ludzi na Słowacji. Łączy on kukiełkowe show, słuchowiska radiowe, cyrk i teatr fizyczny. Na Słowacji można znaleźć wiele festiwali wyspecjalizowanych w tego rodzaju sztuce. Zazwyczaj są one organizowane w zamkach w okresie letnim, ale niektóre z nich są organizowane na rynkach miast jesienią.
Bardzo znanym festiwalem jest festiwal „Kremnicke Gagy” w Kremnicy. Teatr uliczny jest ważnym elementem turystycznym, również dla zamku w Bojnicach, jak na przykład „Festival Duchów i Monstrów”. Zamki w Orawie i Beckovie mają znakomicie usytuowane amfiteatry. W 2013 r., kiedy miasto Słowacji Wschodniej – Koszyce – było Europejską Stolicą Kultury, wiele więcej festiwali teatralnych odbywało się na ulicach miasta. Kolejnym interesującym festiwalem jest również Festiwal Pantomimy PAN organizowany przez mima Miroslava Kasprzyka. Ten festiwal świętował swoje 20-lecie w 2013 r.
Nasz teatr „Thalia Teatro” występował na Festiwalu Teatru Ulicznego „Divadelne Podzamcie” w Zwoleniu. Wiosną minionego roku członkowie naszego teatru z sukcesem zorganizowali festiwal „Hrinovske Dni Divadla”.  Nie jest to typowy festiwal teatru ulicznego, ale raczej mistrzowskie klasy teatru fizycznego oraz pantomimy. Warsztaty odbywające się podczas tego festiwalu zostały przygotowane we współpracy z zaproszonymi jako wykładowcy gośćmi – Mikołajem Wiepriewem z Teatru Nikoli a także Miro Kasprzykiem.. Głównym celem festiwalu Hrinowske Dni Divadla jest szkolenie młodzieży w technikach teatru niewerbalnego i dawanie im możliwości poznania różnych międzynarodowych szkół teatralnych.
Ponadto warto wspomnieć o licznych biesiadach i fiestach organizowanych na Słowacji, z udziałem międzynarodowego audytorium, takich jak: Noc Teatrów, Noc Muzeów i Galerii, Noc Potworów, Noc Poezji, Noc Zamków, Noc Strachu i Noc Andersena.
Głównym celem, jaki ma do zaoferowania publiczności teatr uliczny jest bezpośredni kontakt ze sztuką teatru, przy jednoczesnym stworzeniu artystom okazji do bezpośredniego zaprezentowania siebie i swej sztuki. Dlatego teatr uliczny jest tak ważną częścią kultury słowackiej. Wielu aktorów właśnie na ulicy rozpoczynało swą karierę.  Długa i bogata jest tradycja teatru ulicznego na Słowacji.
Na ogół w teatrze ulicznym wykorzystywane są dwa bardzo ważne atrybuty: humor i strach. Dlatego widzami mogą być zarówno dzieci, jak i dorośli. Rolą aktora jest zaimponować ludziom, którzy na ulicy po prostu ich mijają, a to wymaga wielkich umiejętności. Ale to do widza należy decyzja – zatrzymać się i oglądać spektakl, czy też odejść.
Teatr uliczny jest interaktywną dziedziną sztuki, w której bardzo ważnym elementem jest współdziałanie z publicznością. Wykorzystuje do tego kolory, instrumenty muzyczne i muzykę graną na żywo, korzysta ze scenografii lub funkcjonuje bez niej. Łączy w sobie pieśni, poezję, komedię, fizyczność, język niewerbalny, taniec i maski. Jest to sztuka przygotowywana do prezentacji głównie w słoneczne dni, ale tak właściwie może być tworzona z myślą o różnych rodzaj pogody. Nie jest łatwym granie na ulicy, ale to bogate doświadczenie, zarówno dla widzów, jak i aktorów. Teatr uliczny ma trwającą od wielu lat tradycję i w interesie Thalia Teatro jest włączenie tej formy teatru do swego repertuaru, a poprzez to przyczynienie się do tego, iż ta piękna tradycja będzie na Słowacji ciągle żywa.
Monika Necpalova (Thalia Teatro Słowacja)
partnerzy ckis Visegrad Fund art prometheus Nyirbatorert Alapitvany Thalia Teatro Radio Centrum Kalisz
Brama do La Strady. 2015 CKiS. Wszelkie prawa zastrzeżone.