Mikołaj Wiepriew, Dominika Jucha

Rosjanin w Krakowie czyli od Białego Klauna do Humberta

Twórczy proces Mikołaja Wiepriewa, reżysera i aktora z Rosji prowadzącego od ponad 20 lat swój własny teatr w Polsce, ma charakter biegunowy. Od obrazu Białego Klauna do Humberta z „Lolity Dolly” , od Alchemika do Chopina, od Hrabiego do zwariowanego malarza. Tak różnorodne postacie - a za każdym razem wzbudzające zachwyt, podziw oraz zaskoczenie publiczności. Unikalnością artysty jest niezwykle umiejętne połączenie form klaunady, pantomimy, groteski, tańca oraz improwizacji ruchu. Efektem tego jest indywidualna forma przekazu Teatru Nikoli, który Mikołaj tworzy obecnie w Polsce.

Pierwotna nazwa „Teatr Biały Klaun” wiązała się z ideą oraz formą, z którą Mikołaj Wiepriew przyjechał do Polski w1991 roku. Był to teatr poetyckiej klaunady, pantomimy i bufonady przesiąkniętej dobrocią, humorem i miłością.

„Biały Klaun” występował w więzieniach i domach dziecka, w domach starców i na scenach estrady, na rynkach miast i w teatrach. Spektakle pokazywane były w telewizji a występy wzbogacały benefisy gwiazd sceny w Teatrze STU. Cieszył się on ogromnym powodzeniem dzięki duetowi tworzonemu przez Białego Klauna (Mikołaja Wiepriewa) i Rudego Klauna (Iriny Afaniasjewej). Klasyczny przykład w cyrku - Biały i Rudy Klaun. Te cyrkowe postacie wyszły na scenę teatru a potem na ulicę.
 

„Irina Afanasjewa – była uczniem mojego studia pantomimy, które prowadziłem w Kijowie. Przeszła moją szkolę pantomimy, teatru ruchu po czym kontynuowała naukę w Akademii Sztuki Cyrku i Estrady w Kijowie. Klaunesa i aktorka oklaskiwana przez publiczność na stojąco zarówno na Festiwalach w Polsce,
jak i w innych krajach Europy”. Mikołaj Wiepriew

Nieustanny rozwój Teatru oraz poszukiwania Mikołaja, biegunowość postaci, które zaczęły pojawiać się w jego spektaklach oraz wzbogacenie formy o inne kierunki przekazu przyczyniły się do zmiany nazwy na Teatr Nikoli. Nie odrzucając oczywiście pierwotnej idei a jedynie wzbogacając i przetwarzając ją. Z tym procesem przemian i rozwoju od samego początku związana była Dominika Jucha obecnie aktorka Teatru Nikoli.

„ Dominika Jucha – aktorka teatru ruchu, przez którą przenikają elementy tańca, improwizacji ruchu, pantomimy, komizm, laureatka licznych nagród teatralnych. Stworzyła ona w moim teatrze postać kobiety z obłoków, nieosiągalną, będącą w nieustannym ruchu i emocjach, odrywającą publiczność od codzienności, wprowadzającą w świat fantazji od emocjonalności do uniesienia. Od „Maruczelli” do „Lolity Dolly”, od dowcipnej, groteskowej kobiety lat 20-tych do bezbronnej, niewinnej i lirycznej dziewczynki ze spektaklu „Obrazki Nieznanego Malarza”. Zachwyt publiczności nad postaciami wykreowanymi przez Dominikę jest wprost przekraczający pewne granice, niemalże niewiarygodny. Często po zakończeniu spektakli publiczność, aktorzy, reżyserzy, krytycy zarówno w kraju, jak i poza jego granicami podchodzą do Dominiki i pytają, jaką szkolę teatralną skończyła. Zaskoczeniem dla nich zawsze jest odpowiedź, że tylko i wyłącznie moją”. Mikołaj Wiepriew
 

A co charakteryzuje teatralne produkcje Wiepriewa?

„W moich spektaklach pojawiają się tematy dotykające relacji oraz wzajemnych stosunków międzyludzkich, problemy kobiet a także indywidualnych artystów żyjących w świecie własnej wyobraźni. Spektakle wywołują ogromną wewnętrzną radość i wielki uśmiech publiczności wzbudzonej po nich zarówno emocjonalnie jak i fizycznie. Widać to na ich twarzach, z których płynie radość życia, ich oczy świecą się czystą energią, gdy dzielą się z nami swoimi wrażeniami po spektaklach”.

Klasyczny przykład światowego teatru, nieustanna walka między mężczyzną a kobietą o pierwszeństwo, miłość i zazdrość, emocjonalność i delikatność, taniec i klaunada, śmiech i smutek, bufonada i liryzm. Bez gagów i wielkich trików, swoją grą teatr Mikołaja prowadzi publiczność od uśmiechu do zachwytu, od wielkich emocji do spadania ze śmiechu z krzeseł. Balansując nieustannie na granicy świadomości i podświadomości, świata realnego i wyobraźni tworzy się indywidualna sztuka Teatru Nikoli.

partnerzy ckis Visegrad Fund art prometheus Nyirbatorert Alapitvany Thalia Teatro Radio Centrum Kalisz
Brama do La Strady. 2015 CKiS. Wszelkie prawa zastrzeżone.